راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان : اگر شما هم دختر نوجوانی در خانواده دارید، حتما می‏دانید که دختران به دلیل ویژگی‏های جسمی خاص نیازمند توجه بیش هستند.

چطور با دختران در سنین نوجوانی ارتباط صمیمانه برقرار کنیم

طبیعی میباشد که دختران در سنین نوجوانی ، به دلیل تغییرات هورمونی درست کردن شده در سنین بلوغ، گاهی دچار خشم، عصبانیت و نوسان احساسات شود. اینکه چطور با دختران در سنین نوجوانی ارتباط برقرار نمایید و در مقابل خشم آن ها چه رفتاری از خود نشان بدهید را، در این مطلب میتوانید مطالعه نمایید.

خیلی از مادران با مراجعه به اتاق مشاوره دبیرستان به دنبال پاسخ این پرسش هستند:«نمی دانم با دختر نوجوانم چگونه رفتار کنم؟ دیگر خسته شده ام. هر کاری که فکرش را بکنید انجام داده ام ولی او عوض شده، دیگر حرف ما را گوش نمی دهد،مدام با ما جر و بحث میکند. همیشه روبروی آینه نشسته. مدام گوشی موبایلش دستش میباشد. به حرف دوستانش بیش از ما گوش میدهد و …»

در مقابل، اتاق مشاوره دبیرستان همیشه پر میباشد از دختران نوجوانی که معتقدند درک نمی شوند. شاید بیشترین جمله ای که از زبان دختران نوجوان شنیده شده، این جمله است:«خانم باور نمایید هیچ کس ما رو نمی فهمه. پدر و مادرمون اصلا ما رو درک نمی کنند.»
در این نوشته قرار میباشد در مورد ویژگی های نوجوانی دختران بگوییم و راهکارهایی برای برقراری ارتباط صحیح و سالم با 1 دختر نوجوان را مطرح کنیم.

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

برای این که وارد جهان نوجوانتان بشوید، پیش از هر چیز میبایست این جهان را بشناسید.

1- تغییرات جسمی

شاید نخستین تغییری که در دختر نوجوانتان ببینید، تغییرات جسمی میباشد که در اثر تغییر و تحولات هورمونی در بدن او رخ میدهد. دخترتان ظاهری زنانه پیدا میکند ولی رفتارهایش گاهی هنوز کودکانه میباشد. شاید یکی از بزرگترین وظایف مادرانه شما آگاهی دادن و صحبت نمودن با دخترتان در مورد تغییرات جسمی او باشد.

2- تغییرات شناختی

هوش نوجوان در این دوره حالت انتزاعی دارد. می تواند قواعد و قضایای منطقی را درک کندو قدرت استدلال نمودن دارد. بنابراین گاهی امکان دارد با شما بحث بکند و شما و افکار و عقایدتان را به چالش بکشد. حتی در مورد افکار خودش هم شک دارد.

دختران دیگ رخواسته های شما را به راحتی نمی پذیرد، بلکه بایدب رایش دلیل بیاورید و استدلال نمایید. این همه شک و بحث و تردید برای مقابله و دعوا با شما نیست، بلکه می خواهد همه چیز را از ابتدا و بر اساس استدلال و منطق بازسازی بکند.

3- جستجوی هویت

یکی از ویژگی های نوجوانی به دنبال هویت گشتن و رسیدن به جواب پرسش «من کیستم؟» میباشد. او به دنبال کسب شناخت از خودش در همه ابعاد زندگی میباشد. سعی میکند به 1 من مستقل دست یابد. خلاصه کلام این که می خواهد خودش را تعریف بکند.

4- خودمرکزیت

اکثر نوجوانان در دوران بلوغ تصور می کنند ذیل ذره بین دیگران مخصوصا همسن و سال های خودشان هستند و به همین دلیل زمان زیادی را صرف تفکر در مورد خصوصیات ظاهری خود می کنند و وقت زیادی را روبروی آینه می گذرانند. دختران فکر میکند هنگام رفتن به مهمانی همه به او نگاه می کنند و اگر 1 لکه کوچک روی لباسش باشد همه متوجه خواهند شد!

5- تصور آسیب ناپذیری خود

نوجوانان در این سن فکر می کنند اتفاقات بد فقط برای دیگران می افتد و فقط دیگران آسیب می بینند. آنان به اندازه کافی عاقل هستند و به خوبی می توانند از مشکلات بگریزند.

البته این افکار چیزی نیست جز 1 توهم مخصوص دوران نوجوانی. این توهم می تواند پایه خطرات و انحرافات بسیاری در دختر نوجوان شما باشد. مثلا «اگر سوار ماشین 1 غریبه هم باشم برای من هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. من می دوم چطوری میبایست رفتار کنم.»

6- همسالان، پادشاهان ذهنی

در این سنین دوستان و همسالان برای فرد اهمیت زیادی پیدا می کنند و برای پذیرفته شدن و تعلق داشتن به همسالان خود، همنوایی و شبیه شدن با آنان را انتخاب می کنند، به طوری که بودن در میان همسالان و تشابه با آنها به 1 نیاز اساسی در دوران نوجوانی تبدیل میشود.

نگران نباشید! بودن در گروه همسالان و اهمیت و نفوذ همسالان برای دختر شما 1 ویژگی طبیعی دوران نوجوانی میباشد. نوجوان با بودن در گروه همسالانش، احساس استقلال را خواهد آموخت.

7- کاهش علاقه به درس

معمولا اکثر نوجوانان با افت تحصیلی روبرو میشوند. یکی از اصلی ترین دلایل این افت تحصیلی ورود فعالیتها و موقعیت های نو به زندگی میباشد. میبایست در کنار او باشید. به او یاری نمایید تا استعداد و علائق تحصیلی و توانایی های خود را بشناسد.

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

چند توصیه برای تعامل با دختران نوجوان:
* این اشتباهات را انجام ندهید:
1- تحقیر و مقایسه ممنوع

حواستان باشد بزرگترین اشتباهی که دخترتان را از شما دور میکند، تحقیر نمودن او در جمع و حتی در خلوت میباشد. او را به خاطر نقطه ضعف هایش تحقیر نکنید و موفقیت های دیگران و شکست هایش را بر سرش نکوبید. دختران را همانطور که هست بپذیرید و از او به تناسب استعدادها و توانایی هایش انتظار داشته باشید.

مطمئن باشید او هم استعدادها و توانایی های خودش را دارد. در پیدا نمودن استعدادهایش و رفع نقاط ضعفش به او یاری نمایید.

2- دائما نگران دختران نباشید

گاهی والدین آنقدر نگران دختر نوجوانشان هستند که او را شدیدا محدود می کنند و تحت کنترل خود قرار می بدهند ولی متاسفانه دختران، در اکثر موارد، در برابر فشار والدین به دروغگویی رو می آورند و در مورد فعالیتها و دوستانشان به والدین دروغ می گویند.

بنابراین به جای محدودیت بیشتر از حد تلاش نمایید مهارت روبرو شدن با خطرات را به دخترتان بیاموزید، به او یاد بدهید چطور تنها به کلاس زبان برود، در برابر شماره های ناشناسی که به او زنگ میزنند یا برایش پیامک می فرستند چه واکنشی بهتر میباشد داشته باشد.

3- پایان کارها را شما انجام ندهید

به او مسئولیت هایی را واگذار نمایید. نبایستی همه کارهایش را شما انجام بدهید. این که اجازه نمی بدهید دست به سیاه و سفید بزند، همه کارهای خانه و حتی کارهای شخصی او را انجام می بدهید، شما را تبدیل به 1 مادر پسندیده نمی بکند، بلکه سبب میشود دخترتان به 1 فرد مسئولیت گریز تبدیل شود.

به او وظایفی را محول نمایید و اجازه بدهید مسئولیت کار و عواقب پسندیده و بدش به طور کامل به عهده خودش باشد.

1- درست کردن محیط امن در خانه

نخستین و مهم ترین پایگاه و تکیه گاه برای دختر نوجوانتان میبایست خانه ای باشد که در آن زندگی میکند. تلاش نمایید محیط خانه را آهسته نگاه دارید. محیط پرتنش و پر از دعوای خانوادگی او را از خانه و والدین فراری خواهد داد.

2- اجازه بدهید شما را راهنمایی بکند

با او صحبت نمایید. از او مشورت بخواهید. زمانیکه اظهارنظر میکند، مکث توأم با تفکر داشته باشید تا به باارزش بودن زمینه های ذهنی خودش فکر بکند. حتی از او راهنمایی بخواهید. مسائلی را مطرح نمایید و طوری نشان بدهید که شما مشتاقانه منتظر راهنمایی ها و ایده های خلاقانه او هستید.

3- زیاد شدن آگاهی و مطالعه در مورد نوجوانی و انتقال اطلاعات به فرزند

در رابطه با مراحل رشد انسان و تغییرات هر مرحله به ویژه نوجوانی تا آن جا که میتوانید اطلاعات کسب نمایید. هر قدر دانش شما بیش باشد، کمتر در رویارویی با مسائل غافلگیر و مستاصل خواهید شد. علاوه بر این با فرزندانتان هم در مورد ویژگی های سن نوجوانی صحبت نمایید.

مثلا هنگامی دختر نوجوانتان بداند همه دخترهای هم سن و سالش نگران ظاهر و قیافه خودشان هستند و این 1 ویژگی وابسته به سن میباشد بیش احساس آرامش خواهد نمود.

میتوانید در این مورد حتی از خاطرات خودتان هم با او حرف بزنید و به او بگویید شما هم در نوجوانی نگران جوش های صورتتان بوده اید و فکر می کردید همیشگی خواهند بود و این که این موضوع در آن وقت چقدر ذهنتان را به خود مشغول کرده بود ولی حال اثری از آنان نمانده میباشد.

4- موضع خود را مشخص نمایید

گاهی خیلی از مشکلات بین شما و او به این خاطر اتفاق می افتد که به روشنی و وضوح با او صحبت نمی نمایید. بهتر میباشد خواسته هایتان را در مورد رابطه با دوستان و همکلاسی ها، وقت برگشتن به خانه، شرکت در مهمانی ها و استفاده از اینترنت، موبایل و … مشخص نمایید و به روشنی با ذکر دلایل منطقی قوانین و انتظارات خود را توضیح بدهید.

5- تصمیم گیری را به او یاد دهید

مهارتی مهم که دختران نوجوان میبایست یاد بگیرند «تصمیم گیری» میباشد. دختران را در تصمیمات خانواده شریک نمایید. مثلا در انتخاب پرده و دکوراسیون خانه پیشنهاد او را بپرسید. او را در موقعیت هایی قرار بدهید که تصمیم گیرنده نهایی خودش باشد. یادگیری مهارت تصمیم گیری در دوران نوجوانی به او یاری میکند در تصمیم های مهم زندگی به درستی عمل بکند و همه جوانب 1 امر را بسنجد.

6- به خلوت او احترام بگذارید

دختر نوجوان شما یار دارد بیش وقتش را در اتاقش تنها باشد، موسیقی گوش دهد و شعر بخواند یا حتی برای درس خواندن تنها در اتاقش بنشیند و در اتاقش را ببندد. یار دارد 1 حریم خصوصی داشته باشد.

هنگامی در اتاقش را می بندد، اتاقش را قلمرو سلطنت خود فرض میکند. یار دارد هر طور خودش یار دارد درآنجا پادشاهی بکند. به خواسته او، تا حدی که قوانین خانه تان اجازه میدهد، احترام بگذارید و هرگز سرزده و بدون این که در بزنید به اتاقش وارد نگردید مگر این که 1 دلیل منطقی و مهم داشته باشید.

7- به او اعتماد نمایید

دخترتان تا زمانیکه باور نکند به او اعتماد دارید به شما اعتماد نخواهد نمود و تلاشتان بی فایده خواهد بود. اعتماد 1 پل دوطرفه میباشد، بنابراین به او اعتماد نمایید و این را با رفتارتان به او نشان بدهید و به او بیاموزید ما در برابر اعتمادی که به هم داریم، مسئول هستیم. البته فراموش نکنید اعتماد میبایست آگاهانه و هوشیارانه باشد، بهتر میباشد این اعتماد را از سال های آغازین نوجوانی آغاز نمایید.

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

راهکارهایی برای ارتباط دختران نوجوان

8- تحسین و انتقاد صحیح

هنگامی کار یا مسئولیتی را به خوبی انجام میدهد از او قدر دانی نمایید و به خاطر کار پسندیده تحسینش نمایید. منطقی و صحیح از او تعریف و تمجید نمایید، بکار خوبی که انجام داده میباشد، اشاره نمایید. این اصل را هنگام انتقاد نمودن از او هم رعایت نمایید و بکار اشتباهی که انجام داده میباشد اشاره نمایید و کل وجود او را به خاطر کار اشتباهی که انجام داده، ذیل پرسش نبرید.

سرویس خواب کودک و نوجوان آپادانا

برای راحتی نوزاد ، کودک و نوجوان خود ، همچنین احساس آرامش و تمرکز برای آنها بایستی به کیفیت خواب و دکوراسیون اتاق آنها نیز اهمیت دهید سایت آپادانا کودک (معرفی و خرید سرویس خواب نوزاد ، سرویس خواب کودک ، سرویس خواب نوجوان دخترانه و پسرانه – سرویس سیسمونیتخت خواب نوزاد) شما را در این امر یاری میکند .

 

مطالب مرتبط :

تزیین سیسمونی پسر

نور پردازی اتاق نوزاد

تزیین اتاق نوزاد

تغییر دکوراسیون اتاق کودک

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسۀ محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • وزن
    • اندازه
    • اطلاعات اضافی
    برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
    مقایسه

    منو اصلی