تشخیص مشکل بینایی در کودکان

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

تشخیص مشکل بینایی در کودکان : مشکلاتی که در اوایل یافت می‌شوند شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز دارند. در این مطلب به علائم هشدار دهنده وجود 1 مشکل بینایی در کودکان خواهیم پرداخت.

علائم مشکل بینایی در نوزادان

نوزادان بالای ۳ ماه میبایست بتوانند اشیا، همچون اسباب بازی یا توپ را هنگام حرکت در وسعت دید خود با چشم دنبال یا ردیابی کنند. اگر کودک شما در این وقت قادر به تماس مداوم چشمی نیست یا به پیشنهاد می رسد قادر به دیدن نیست، دکتر کودک را در جریان بگذارید.

پیش از ۴ ماهگی، انحراف چشم در اکثر نوزادان (استرابیسم) به پیشنهاد می رسد. با این حالا پس از ۴ ماه، انحراف به سمت داخل یا خارج که به طور منظم اتفاق می افتد معمولاً غیرطبیعی میباشد، اگر یکی از این موارد وجود دارد، به دکتر کودک خود اطلاع بدهید.پیدا نمودن علائم وجود 1 مشکل بینایی در کودکان ذیل 1 سال نیاز به دقت شما دارد، یافتن این نشانه ها در کودکان بزرگ تر هم نیاز به پیگیری و تشخیص اولیهٔ والدین کودک خواهد داشت.

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

علائم مشکل بینایی کودکان بزرگ تر

بچه ها اغلب اصلاً خبر ندارند که مشکل بینایی دارند، بنابراین شما میبایست در مورد نشانه های مشکل بالقوه هوشیار و گوش به زنگ باشید. برخی از موارد ذیل می تواند به شما برای مراجعهٔ به موقع با دکتر کودکتان یاری کند:

هنگام کتاب خواندن آن را زیاد نزدیک به صورتش نگه می دارد.اغلب چشم هایش را ریز میکند یا فراوان پلک میزند.سر خود را برای بهتر دیدن مثلاً هنگام نگاه نمودن به 1 تصویر یا تلویزیون خم میکند.هنگامی خواب آلوده نیست، چشم هایش را می مالد.برای بهتر دیدن مثلاً در حین نگاه نمودن به کتاب 1 چشمش را می بندد.در دیدن اشیای کوچک از فاصله یا خواندن تخته سیاه کلاس مدرسه مشکل دارد.در دنبال نمودن 1 شیء با چشمانش یعنی ردیابی تصویری با مشکل مواجه میباشد.

در انتها روز سردردهای مکرر دارد.از خستگی چشم شکایت میکند.به پیشنهاد می رسد بیشتر از حد به نور حساس میباشد.چشم های او به سرعت به چپ و راست، یا بالا و پایین می جنبند.از دوبینی دید شکایت میکند.خیلی دست و پا چلفتی به پیشنهاد می رسد.1 پلک افتاده دارد که هیچ زمان به طور کامل باز نمی شود.در مردمک چشمش 1 مادهٔ سفید، سفید مایل به خاکستری یا زردگونه و کدر دارد.چشم هایش بیرون زده میباشد.

هر گونه تغییری در ظاهر چشم هایش درست کردن شده میباشد.برای دیدن در شب یا در نور کم مشکل دارد.یکی از چشم هایش بزرگ تر از دیگری به پیشنهاد می آید یا مردمک هایش اندازه های متفاوتی دارند.قادر به تشخیص برخی رنگ ها مثل تشخیص رنگ قرمز از سبز نیست.در دیدن چیزهایی که بالقوه خطرناک هستند، همچون پله ها، لبهٔ پیاده رو و دیوارها مشکل دارد.

مشکلات بینایی کودکان

از فعالیتهای نیازمند دید نزدیک همچون خط خطی نمودن، رنگ آمیزی، بازی های که روی میز انجام میشود یا انجام تکالیف مدرسه پرهیز میکند.از فعالیتهای نیازمند دید دوربرد همچون تماشای پرندگان یا هواپیما یا بازی های شامل گرفتن 1 شیء خودداری میکند.به پیشنهاد می رسد انحراف چشم دارد، یعنی چشم هایش رو به خارج می چرخد، یا به پیشنهاد نمی رسد که چشم هایش هماهنگ عمل کنند.

در چشمانش قرمزی ای دارد که بعد از چند روز از بین نمی رود و این حالت گاهی اوقات با درد یا حساسیت به نور همراه میباشد.در تصویر های گرفته شده با فلاش، 1 نقطهٔ ثابت و غیرمعمول در چشم هایش وجود دارد. برای مثال، به جای چشم قرمز که در تصویر فلاش دار رایج میباشد، 1 نقطهٔ سفید در چشم کودک وجود دارد.

موارد و علائم دیگر مشکلات چشمی کودک

هم چنین اگر هر گونه نشانه ایی از 1 مجرای اشکی مسدودشده، جراحت یا عفونتی همچون التهاب ملتحمه را مشاهده کردید، دکتر فرزندتان میبایست چشم های او را بررسی بکند. نشانه های این مشکلات عبارتند از اشک ریزی بیشتر از حد، قرمزی، درد، حساسیت به نور یا چرک یا شوره در چشم های کودک.

علاوه بر این، اگر فرزندتان از خارش یا ناراحتی در چشم شکایت نمود به دکتر بگویید، زیرا اینها می تواند نشانهٔ آلرژی در کودک باشد.دکتر امکان دارد چشم های کودک را معاینه بکند، بینایی او را بررسی بکند یا شما را به 1 چشم دکتر ارجاع دهد. اگر مشکلات بینایی در خانوادهٔ شما وجود دارد هم ضروری میباشد حتماً دکتر کودکتان را در جریان بگذارید.

برخی از رایج ترین مشکلات بینایی در کودکان بالای یکسال

پتوز ( افتادگی پلک): پلک برجسته به حفظ بینایی بهتر چشم یاری میکند. مشکل پتوز اگر حاد باشد، به خاطر افتادگی پلک می تواند دید را مسدود بکند. اگر افتادگی پلک کودک شما زیاد کم میباشد، ممکن است جهت تصحیح بینایی نیاز به جراحی باشد.

آمبلیوپی (تنبلی چشم): آمبلیوپی، بینایی ضعیف چشمی میباشد که در کودک به طور طبیعی درست کردن میشود. اگر مشکلاتی همچون عیوب انکساری، استرابیسم (عدم تراز چشم)، افتادگی پلک یا آب مروارید تحت درمان قرار نگیرد، امکان دارد در چشم کودک به آمبلیوپی تبدیل شود.

یا اگر کودک برای مدت طولانی دچار(نزدیک بینی، دور بینی، استیگمات) باشد و به درستی نبیند، امکان دارد بینایی خود را از دست داده و دچار «تنبلی چشم» شود. در صورتی که عیوب انکساری کودک خود را میتوان با مراجعه به متخصص و دریافت عینک طبی اصلاح نمود.

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

استرابیسم (چشم های متقاطع): مشکل چشم های نامرتب یا ضربدری تقریبا برای چهار درصد کودکان اتفاق می افتد. در این نوع از مشکل بینایی کودکان، 1 چشم امکان دارد مستقیم به جلو نگاه بکند در حالی که چشم دیگر به داخل، خارج، بالا یا پایین می چرخد. این مشکل ضروری میباشد در اسرع زمان درمان شود. اگر استرابیسم درمان نشود، مغز امکان دارد چشم ضربدری را نادیده گیرد تا از دوبینی جلوگیری بکند. در این حالت فرد برای 1 عمر با دید ضربدری مجبور به ادامه حیات خواهد بود.

کودک عینکی دچار استرابیسم

عیوب انکساری (نزدیک بینی، دور بینی): نزدیک بینی سبب ناتوانی در دیدن واضح تصاویر دور میشود. این مورد از مشکل بینایی کودکان حدود 42 درصد از کودکان در سن مدرسه را تحت تاثیر قرار میدهد. نزدیک بینی ارثی میباشد و معمولاً در دوران کودکی آغاز میشود. نزدیک بینی زمانی درست کردن میشود که چشم، عکس را به جای دید مستقیم روی شبکیه، در جلوی شبکیه متمرکز بکند و سبب تاری دید دور و واضح شدن دید نزدیک شود.

نزدیک بینی در سن نوجوانی بدتر شده و بعد از بیست سالگی، آغاز به زیاد شدن میکند. این مشکل بینایی در کودکان معمولا با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح میشود. دوربینی سبب ناتوانی در دیدن واضح اشیا یا تصاویر نزدیک میشود. سیزده درصد کودکان در سنین شش تا هفده سال گرفتار مشکل دوربینی هستند. چشم هایپروپیک به جای تمرکز بر روی شبکیه، تصویراشیاء را در پشت شبکیه متمرکز میکند، که سبب تاری دید میشود.

دوربینی هم همچون نزدیک بینی ارثی بوده و در دوران کودکی درست کردن میشود. هم چنین در بیش موارد، عوارض مربوط به دوران حاملگی یا بیماری در اوایل تولد یا ضربه به چشم، می تواند خطر دوربینی را زیاد شدن دهد. عارضه دوربینی هم در کودکان بالای یکسال معمولاً با استفاده از عینک های اصلاحی یا لنزهای تماسی قابل اصلاح است.

آب مروارید: آب مروارید سبب میشود که عدسی معمولی شفاف داخل چشم کدر به پیشنهاد برسد. آب مروارید بیش در بین افراد مسن شایع میباشد. ولی برخی از کودکان متاسفانه با عارضه آب مروارید به دنیا می آیند یا در اثر جراحت به آن مبتلا میشوند. این مشکل بینایی کودکان با عمل جراحی کلا ریشه کن میشود.

سلولیت: سلولیت نوعی عفونت پلک یا حفره چشم میباشد که توام با تب، مشکلات حرکت چشم، تورم دردناک یا برآمدگی چشم و تاری دید میباشد. عفونت می تواند بلافاصله به سایر قسمت های بدن سرایت بکند. پس ضروری میباشد به محض مشاهده این علایم دکتر معالج را در جریان مشکل قرار بدهید.

ورم ملتحمه (تراخم چشم): تراخم چشم یکی از رایج ترین بیماری های چشمی میباشد که تحریک قسمت سفید چشم در اثر عفونت یا آلرژی ملتحمه میباشد. این عارضه می تواند ویروسی یا باکتریایی و یا آلرژیک باشد، که بخاطر احتقان عروق خونی موجود در چشم درست کردن میشود. التهاب ملتحمه موجب سوزش ، ریزش اشک با ترشحات چسبناک، خارش و قرمزی چشم میشود. اصلی ترین مشخصه تراخم، چشم های متورم و صورتی رنگ میباشد.

اگر نشانه ایی از 1 مشکل یا مجرای اشکی مسدودشده، در چشم کودک مشاهده کردید، معمولاً میتوانید علائم را در خانه کنترل نمایید. در غیر این گونه دکتر فرزندتان میبایست چشم های او را بررسی بکند. گاهی اوقات دکتر این مشکل بینایی کودکان را با قطره های چشمی آنتی بیوتیکی معالجه میکند.

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

تشخیص مشکل بینایی در کودکان

سرویس خواب کودک و نوجوان آپادانا

برای راحتی نوزاد ، کودک و نوجوان خود ، همچنین احساس آرامش و تمرکز برای آنها بایستی به کیفیت خواب و دکوراسیون اتاق آنها نیز اهمیت دهید سایت آپادانا کودک (معرفی و خرید سرویس خواب نوزاد ، سرویس خواب کودک ، سرویس خواب نوجوان دخترانه و پسرانه – سرویس سیسمونیتخت خواب نوزاد) شما را در این امر یاری میکند.

 

مطالب مرتبط :

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسۀ محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • وزن
    • اندازه
    • اطلاعات اضافی
    برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
    مقایسه

    منو اصلی