همه‌ چیزخواری در کودکان

 همه‌ چیزخواری در کودکان : پزشک مهرنوش دارینی – روان‌شناس و مشاور : این اختلال از 3 ماهگی تا یک‌سالگی به چشم می‌خورد و غذایی که به طور نسبی جویده شده بدون تهوع، آروغ زدن، تنفر و اختلال گوارشی بیرون ریخته و دوباره بلعیده می‌شود.

این رفتار میبایست از پیشنهاد رشدی نامتناسب باشد. زمینه فرهنگی نداشته باشد. از شدت کافی برای جلب توجه برخوردار باشد.
در سنین بالاتر یعنی بعد از هجده ماهگی نشخوار به هرزه‌خواری تبدیل می‌شود و خوردن رنگ، گچ، نخ، مو و پارچه و در بچه‌های بزرگ‌تر خوردن مدفوع خود، مدفوع حیوانات، سنگ، ماسه و کاغذ به چشم می‌خورد.

هرزه‌ خواری در هر 2 جنس بصورت یکسان دیده می‌شود ولی نشخوار نمودن در پسران بیش از دختران به چشم می‌خورد. با توجه به این‌که بچه‌ها از پیشنهاد تغذیه به والدین خود وابسته هستند این اختلال از پیشنهاد روانی غالبا نشانه تعامل بین کودک و والدین تلقی می‌شود.
برای تشخیص میبایست توجه داشت که کودک از لحاظ زیست‌شناختی دچار کمبود آهن و روی نباشد.

هم چنین اختلالات هورمونی یا مسمومیت با سرب بوسیله پزشکان مورد بررسی قرار گرفته و متخصصان روانپزشکی مشخص می‌کنند که اختلال‌هایی از جمله اسکیزوفرنی، اتیستیک و بی‌اشتهایی روانی همراه با این اختلال در کودک به وجود نشده باشد.

اقدامات درمانی روانشناختی به این شرح است:

درمان اختلال هرزه‌خواری ترکیبی از رویکردهای آموزشی و رفتار درمانی است. در گام ابتدا رابطه کودک با مادر یا مراقب میبایست مورد بررسی قرار بگیرد. اگر رابطه کودک و مادر رابطه اضطراب‌زا باشد و مادر واکنش‌های شدید نسبت به هرزه‌خواری نشان دهد، احتمال دارد کودک رفتار مادر را نوعی توجه دریافت بکند و برای گرفتن توجه به انجام اینکار ادامه دهد بنابراین یکی از راهکارهای مداخله‌ای بی‌توجهی به رفتار کودک میباشد.

و اول از تکنیک‌های نادیده گرفتن می‌توان بهره گرفت. هم چنین درمان اضطراب مادر هم توصیه می‌شود. برای غنی نمودن رابطه مثبت و سالم بین مادر و فرزند ضروری میباشد فعالیت‌های اشتراکی و توجه به کودک زیاد شدن یابد و مادر با فرزند خود زمان بیشتری را سپری بکند. یکی دیگر از راهکارها درست کردن بیزاری و دیگری تقویت منفی میباشد.

 همه‌ چیزخواری در کودکان

همه‌ چیزخواری در کودکان

وقتی که کودک به خوردن ماده نامناسب اقدام می‌کند، مادر می‌تواند صدای ناخوشایندی تولید کند که به نوعی شوک را برای کودک تداعی می‌کند و او ترسی را تجربه می‌کند که در او بیزاری درست کردن می‌کند. استفاده از روش‌های تقویتی در رفتار درمانی هم کمک‌کننده میباشد. به این گونه که نوع ماده‌ای که خورده می‌شود را با یاری خود کودک شناسایی کرده و آن را روی 1 برگه یادداشت کرده یا عکس آن را نقاشی می‌کنند.

درمان و راهکارپیشگیری از آن

در ستونی مقابل آن می‌توان برای نخوردن مواد مضر امتیاز در پیشنهاد گرفت و با تقویت مثبت کودک را مورد تشویق قرار داد. هم چنین حذف موارد خوشایندی که کودک به آنان علاقه دارد می‌تواند جزو سیستم تنبیه قرار بگیرد.

سرویس خواب کودک و نوجوان آپادانا

برای راحتی نوزاد ، کودک و نوجوان خود ، همچنین احساس آرامش و تمرکز برای آنها بایستی به کیفیت خواب و دکوراسیون اتاق آنها نیز اهمیت دهید سایت آپادانا کودک (معرفی و خرید سرویس خواب نوزاد ، سرویس خواب کودک ، سرویس خواب نوجوان دخترانه و پسرانه – سرویس سیسمونیتخت خواب نوزاد) شما را در این امر یاری میکند .

 

مطالب مرتبط :

فواید ورزش برای کودکان

نقش بازی در تربیت کودکان

آنچه باید درباره ی حرف زدن کودک بدانیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسۀ محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • وزن
    • اندازه
    • اطلاعات اضافی
    برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
    مقایسه

    منو اصلی