مشارکت فرزندان در امور زندگی

مشارکت فرزندان در امور زندگی:آموزش مهارت های زندگی به کودکان از اساسی ترین موضوعاتی است؛ که میبایست در تربیت فرزندانمان به آن اهمیت زیادی بدهیم. آگاهی و آشنایی با مهارت های زندگی که شامل، مجموعه ای از توانایی ها مانند: مدیریت نمودن بحران های چالش های زندگی یا برقراری ارتباط با دیگران است؛ می تواند در شرایط زندگی هر 1 از ما تأثیر بسیاری داشته باشد. همه ما در زندگی ضعف هایی داریم که می توانند؛

محدودیت ها و موانع بسیاری را در طول زندگی برای ما به وجود آورد. با توجه به تمامی تعاریفی که از مهارت های زندگی شد؛ این موضوع مهم را در پیشنهاد داشته باشید؛ که کودکان از سنین پایین می توانند؛ به خوبی و با روشهای صحیح با مهارت های مهم زندگی آشنایی بیابند. و با آموزش درست و یادگیری مستمر از همان سنین پایین بتوانند با موانع و چالش های روبرو شوند؛ و از پس آن ها بر آیند.

تا زندگی و آینده ای بهتر و با کیفیت مناسبی برای خود بسازند. علاوه بر مطالعه این مقاله و آشنایی با این مهارت ها می توانید؛ برای یاری تخصصی گرفتن در زیاد شدن و بهبود آن ها از روانشناس و مشاور کودکان راهنمایی و یاری بگیرید.

ضرورت آموزش و یادگیری مهارت های زندگی به کودکان

بسیاری از والدین فقط به دنبال پیشرفت توانایی های ذهنی و هوشی کودکشان (IQ)، مانند: پیشرفت تحصیلی و یادگیری دروسی چون، ریاضی یا یادگیری زبان های مختلف هستند. ولی مهم میباشد به این نکته دقت کنید؛ که ذهن کودک شما در همان سنین پایین برای یادگیری ظرفیت زیاد زیادی دارد.

در کنار تقویت ذهنی (IQ)، به تقویت مهارت های هوش هیجانی (EQ)، توجه نمایید. تقویت این 2 مورد هم وقت به کودک شما یاری می کند؛ تا دروان جوانی و بزرگسالی بهتری و متعادل تری را تجربه کند. و راحت تر بتواند؛ مسیر پیشرفت و موفقیت در پایان جنبه های زندگی کسب بکند.

مهارت های زندگی به کودکان شامل چه مواردی می شود؟

مهارت های زیادی وجود دارد؛ که شما میتوانید به فرزندتان آموزش بدهید. این اصل را هم میبایست در پیشنهاد داشته باشید؛ یکی از مهمترین مهارت های مهم زندگی یادگیری میباشد. اینکه در هر دوره از زندگی آماده آموزش دیدن و یادگیری باشیم تمامی ندارد. و انسان میبایست در زندگی همیشه آماده آموختن مهارت های مختلف باشد.

چرا که در جهان مدرن امروز، دقیقه به دقیقه دنیای اطراف ما در حالا تغییر میباشد. و ما میبایست نسبت به زیاد شدن مهارت های خود و یادگیری موضوعات نو منعطف باشیم. در ادامه چند مورد از اساسی ترین و لازم ترین مهارت های زندگی که کودکان میبایست آن ها را آموزش ببینند؛ مطرح و بررسی میکنیم.

مهارت حل مسئله و تصمیم گیری

حل مسئله و تصمیم گیری از مهمترین مهارت هایی هستند که در طول زندگی به آن ها احتیاج پیدا میکنیم. آموزش مهارت های زندگی به کودکان به همراه مهارت حل مسئله کامل میشود. زمانیکه در زندگی به 1 مشکل بر می خوریم، میبایست بتوانیم شرایط و موقعیت را بسنجیم و برای آن راه حل پیدا کنیم و در نهایت تصمیم بگیریم. در تصمیم صحیح گرفتن برای کودک خود، با راهنمایی نمودن او میتوانیم به او یاری زیادی کنیم.

ولی به یاد داشته باشید که همزمان استقلال در تصمیم گیری و حل مسئله را در او پرورش بدهیم. این موضوع با تکرار و تمرین بهتر میشود و به کودک یاری میکند تا در در سنین بالاتر با اعتماد به نفس بیش و بهتری برای خود تصمیم گیری کنند و در حل مشکلات خود مستقل تر عمل کنند.

مهارت برقراری روابط اجتماعی

ارتباط برقرار نمودن با دیگران برای کودکان امری زیاد مهمی میباشد. آن ها از این راه روابط اجتماعی، اصول و قواعد اجتماعی و همین طور همدلی و همکاری نمودن با دیگران را می آموزند. هم چنین این مهارت در دوران بزرگسالی به آن ها یاری میکند تا در آینده هم به راحتی بتوانند برای خود یار بیابند.

هم چنین روابط اجتماعی متناسب و پسندیده سبب میشود فرد در زمینه کاری و شغلی خود هم بتواند پیشرفت بکند و مسیر موفقیت اجتماعی را برای خود هموار تر بکند. این نکته همیشه مهم بوده میباشد که انسان فردی اجتماعی به این دنیا می آید و ارتباط و مشارکت نمودن با دیگران از نیازهای اولیه هر فرد در این جهان میباشد.

مهارت مدیریت وقت

مدیریت وقت از دسته مهارت هایی میباشد که در سنین بزرگسالی زیاد به آن احتیاج پیدا میکنیم. چرا که هر چه که سن بیش میشود، مسئولیت های ما هم در زندگی گسترده تر میشود. پس چه بهتر از همان سنین پایین تر یاد بگیریم که برای زمان و وقت خود ارزش قائل بشویم. و در مدریت آن کوشا باشیم. کودکان احتیاج دارند؛ که بتوانند بین درس ها، کلاس های فوق العاده و همین طور تفریحاتشان تعادل برقرار کنند و این تعادل از راه یادگیری مهارت مدیریت وقت شکل میگیرد.

مهارت 9 گفتن

کودکان، در سن زیاد حساسی در زمینه یادگیری هستند. به دلیل اینکه کودکان شرایط و موقعیت های دنیای اطراف خود را با توجه به تجربه کوتاهشان می سنجند و ضعف هایی در گفتار و ارتباط برقرار نمودن دارند امکان دارد مورد زورگویی و بدرفتاری و هم چنین خطر تجاوز قرار بگیرند.

به همین دلیل مهارت 9 گفتن، از نخستین اصول آموزش مهارت های زندگی به کودکان میباشد. این امر سبب میشود کودک بتواند حق و حقوق خود را در شرایط نامناسب تشخیص دهد و بتواند از خود در برابر هر 1 مواردی که گفته شد، دفاع بکند.

مهارت تفکر نقادانه

تفکر نقادانه به این معناست که زمانیکه با موضوعی روبه رو می شوید؛ بتوانید به خوبی تمامی ابعاد آن را ارزیابی نمایید. این امر به ما یاری میکند هر حرفی را به راحتی نپذیرم یا زمانیکه در 1 شرایط خاصی قرار می گیریم، به خوبی از پس حل نمودن آن بربیایم.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان گاهی فاقد آموزش تفکر نقادانه میباشد. این سبب میشود برخی از کودکان به راحتی و آسانی در جوامع اجتماعی تحت تاثیر دوستان و یا سایر گروههای دیگر و حتی افراد سودجو قرار بگیرند. مهارت تفکر نقادانه به کودکان یاری میکند هر حرفی را بی دلیل نپذیرند و به خوبی بتواند درمورد موضوعات مختلفی سوال کنند و تحلیل و تفسیر خود را ارائه بدهند.

مهارت مدیریت مالی

اجازه بدهید تا کودکان تصمیم های مالی کوچکی برای خود بگیرند. بچه ها با اشتباه در موقعیت های کنترل شده، چیزهای زیادی می آموزند. بچه ها میبایست یاد بگیرند تا پول خود را چطور خرج کنند.

شرایط و مقررات را برای آن ها مشخص نمایید مثلا اگر ماهانه پــول تو جیبی به کودکان می بدهید میبایست بدانند که تا ماه آینده خبری از پول نیست، حتی اگر پول خود را زودتر از موعد مقرر خرج کنند. به آن ها بیاموزید پول های خود را برای نیازهای مختلف تقسیم بندی کنند و بخشی از پول را پس انداز نمایند. این گونه کودکان یاد می گیرند که میبایست در قبال پولی که شما به او می بدهید مسئولیت پذیر باشند و به درستی آن را خرج کنند.

مهارت رعایت نظم

معمولا بچه ها انبوهی از وسایل بازی و خرده ریز برای خود دارند. دسته بندی و مرتب نمودن وسایل بچه ها را به خودشان بسپارید و آن ها را تشویق نمایید تا وسایل قدیمی شان را به دیگران ببخشند. آموزش بخشندگی به کودک می تواند حس نوع دوستی و صفات انسانی او را تقویت نماید. هم چنین میتوانید صندوق های فانتزی و جذاب برای آن ها تهیه نمایید تا برای مرتب نمودن وسایل شان تشویق شوند و به این ترتیب آمــوزش نظم به کودکان هم آسانتر خواهد بود.

مهارت های خانه داری

انسان هر شغلی که داشته باشد میبایست بتواند کارهای خود و خانه اش را انجام دهد. میتوانید در انجام کارهای کوچک خانه مثل جدا نمودن کاهوها و چیدن نان ها از کودکان یاری بگیرید و یا از آن ها بخواهید لباس هایشان را در ماشین لباس شویی بیندازند. در هنگام خرید نمودن کودکان را هم با خودتان ببرید و آن ها را با مواد غذایی و ملاحظات اقتصادی آشنا نمایید.

با یادگیری تدریجی کارهای خانه، کودکان در بزرگسالی به خوبی می توانند از عهده کارهای شخصی خانه شان بربیایند. این مهارت خصوصا در مورد فرزند پسر می تواند در زندگی مشترک و در تـقسیم وظایف در خانه میان او و همسر آینده اش مثمر ثمر باشد.

مهارت انعطاف پذیری و سازگاری

مهارت مهم دیگر این میباشد که به کودک خود یاد بدهید که صبور باشد. نحوه انجام اینکار به این گونه میباشد که همیشه راه حل ها را در اختیار آنان قرار ندهید.فرزندتان را به تنهایی قادر به حل مسئله نمایید تا در گونه بروز چالش ها آمادگی داشته باشد. آنان میبایست انعطاف پذیری را یاد بگیرند تا با تغییرات مختلف و محیط های مختلف سازگار شوند.

مهارت فن بیان

کسی که بتواند پسندیده صحبت بکند و از جذابیت کلامی خوبی برخوردار باشد، به فردی موفق تبدیل خواهد شد. هوش کلامی یکی از بایدهایی میباشد که می بایست به فرزندان خود آموزش بدهید. آنان میبایست بتوانند در جمع دوستان، آشنایان و حتی افراد غریبه به خوبی صحبت کرده و نقطه نظرات خود را بیان کنند.یادتان باشد برای آموزش شیوه صحبت نمودن به بچه ها ابتدا خودمان میبایست درست صحبت کنیم تا الگویی برای آنان باشیم.

سرویس خواب کودک و نوجوان آپادانا

برای راحتی نوزاد ، کودک و نوجوان خود ، همچنین احساس آرامش و تمرکز برای آنها بایستی به کیفیت خواب و دکوراسیون اتاق آنها نیز اهمیت دهید سایت آپادانا کودک (معرفی و خرید سرویس خواب نوزاد ، سرویس خواب کودک ، سرویس خواب نوجوان دخترانه و پسرانه – سرویس سیسمونیتخت خواب نوزاد) شما را در این امر یاری میکند.

مطالب مرتبط :

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسۀ محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • وزن
    • اندازه
    • اطلاعات اضافی
    برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
    مقایسه

    منو اصلی