آثار مخرب سرزنش کودکان

آثار مخرب سرزنش کودکان :این رفتار می تواند به علت های مختلفی روی دهد ولی به هر دلیلی باشد می تواند آثار منفی بر روی فرزندان دشته باشد بنابراین والدین میبایست از بروز آن خودداری کنند شیوه های جایگزینی دیگری هم وجود دارند که می تواند برای برخورد با رفتارهای غلط کودکان جایگزین شوند.

مبتلا شدن به انواع مشکلات یادگیری

کودکان دفترچه راهنمای خاصی ندارند و هر کدام رفتارهای خاصی دارند. همین امر سبب میشود تا والدین قدرت مهار آن ها را نداشته باشند. همه فکر می کنند می توانند کاری را انجام بدهند که برای فرزندشان بهتر باشد. ولی تنبه بدنی و سرزنش فرزندان سبب کاهش قدرت یادگیری و مبتلا شدن فرزند به انواع مشکلات یادگیری میشود. تحقیر نمودن کودکان هیچ گاه راه حل درستی برای آموزش آن ها نبوده میباشد.

لجباز شدن کودکان

یکی دیگر از عوارض تحقیر شدن کودکان بوسیله والدین، تبدیل نمودن آن ها به کسانی لجباز میباشد. امر و نهی نمودن با عطوفت و مهربانی و آن هم به اندازه می تواند از کودکان کسانی دانا، کاربلد و منظم بسازد. ولی هنگامی این امر و نهی نمودن با فریاد زدن و تحقیر نمودن کودک در انظار دیگران باشد، نتیجه ای جز لجبازی او را به دنبال ندارد.

آثار مخرب سرزنش کودکان

آثار مخرب سرزنش کودکان

احساس درماندگی کودک

یکی از شیوه های تحقیر در دوران کودکی فریاد زدن والدین میباشد. این شیوه هیچ تاثیر بر روی تربیت فرزند ندارد. والدین گاهی کنترل خود بر احساساتشان را از دست می بدهند.

بنابراین تلاش می کنند با فریاد زدن اشتباهات کودک را به او گوشزد کنند. ولی این روش تربیتی سبب میشود کودک حس درماندگی و بی ارزش بودن بکند.برای کودکان هیچ کس به اندازه والدین عزیز و ارجمند نیست. ولی هنگامی با فریادهای مادر و پدر خود مواجه میشوند، احساس می کنند تنها پناهگاهشان به هم ریخته میباشد.

استرسی شدن فرزندان بر اثر سرزنش و تحقیر

یکی دیگر از عوارض سرزنش نمودن و تحقیر کودکان تبدیل نمودن آن ها به کسانی استرسی است. متاسفانه برخی از والدین فکر می کنند اگر با فرزندان خود با عصبانیت، فریاد زدن و تحقیر نمودن صحبت کنند، او در رفتارش تجدید پیشنهاد می کنند. در حالی که فرزندان در چنین مواقعی اعتماد به نفس خود را به طور کامل از دست می بدهند و به کسانی گوشه گیری و منزوی تبدیل میشوند. خجالتی بودن نوجوانان یکی از عوارض تحقیر شدن در دوره کودکی میباشد.

از دست دادن عزت نفس

یکی از عواقب آزار کودکان با سرزنش نمودن از دست رفتن عزت نفس آن هاست. کودکان هنگامی با عصبانیت، خشم و فریاد والدین روبرو میشوند، احساس بی ارزش بودن می کنند. از پیشنهاد کودکان والدین قدرتمندترین و بامحبت ترین افراد در دنیا هستند.

به همین دلیل میباشد که کودکان تلاش می کنند با شیرین زبانی و یا هر رفتار دیگری توجه والدین را به سمت خود جلب کنند. ولی هنگامی با خشم و عصبانیت آن ها روبرو میشوند، فکر می کنند از چشم قدرتمندترین افراد افتاده اند. حال خود را مقصر این وضعیت می داند که در نهایت سبب کاهش عزت نفسشان میشود.

از بین رفتن رابطه بین فرزندان با والدین

یکی دیگر از عواقب ناگوار تنبیه کلامی کودکان بوسیله والدین از بین رفتن رابطه میباشد. در دوره کودکی اگر فرزند را با انواع تنبیه کلامی آزار بدهید، اعتماد او نسبت به شما از بین می رود. اگر می خواهید روابط دوستانه مبتنی بر احترام دوطرفه باقی بماند، میبایست از تحقیر نمودن و سرزنش کودک خودداری نمایید.

سرزنش و تحقیر سبب جری و بی باک شدن فرزند میشود

اگر بر رفتار خودتان مدیریت نداشته باشید و نتوانید در هنگام مشکلات خودتان را کنترل نمایید و فرد عجول و بی صبری باشید، با دیدن ضعفی در فرزندتان آغاز می نمایید به سرزنش نمودن او و عزت او را پایمال می نمایید.

شما به عنوان الگو برای فرزند هستید و رفتارهای شما را پردازش میکند و همان را به شما تحویل میدهد و در مقابل انجام دادن کارهای زشت دیگر، باکی ندارد. از امام علی (علیه السلام) روایت شده است؛ از این که مکرر سرزنش کنی، پرهیز کن که اینکار طرف مقابلت را بر گناه خویش جری نموده و عتاب تو را بی ارزش میکند.

آثار مخرب سرزنش کودکان

آثار مخرب سرزنش کودکان

پرخاشگری

از دیگر پیامدهای نامناسبی که سرزنش نمودن می تواند بر روی فرزندان داشته باشد می توان به پرخاشگری نمودن اشاره کرد. اغلب این کودکان زود خشمگین میشوند و از کوره در می روند زمانیکه کودک تحقیر میشود قصد دفاع از خود را دارد و زمانیکه می بیند دچار ناتوانی میباشد به پر خاشگری روی می آورد.

این دسته از کودکان اقتدار و اعتماد به نفس خود را زود از دست می بدهند بنابراین میتوان گفت که سرزنش نمودن موجب میشود تا شما فرزندی عصبی داشته باشید که قدرت کنترل بر روی احساسات و هیجان های خود را ندارد و زود با مشکل مواجه میشود.

کم شدن قدرت فرزند

از دیگر آثار سرزنش نمودن کودک میتوان به کم شدن قدرت او اشاره کرد کودکان با کم شدن قدرتشان نمی توانند صحیح اعتماد به نفس داشته باشند و فردی متکی به خود باشند از این رو با مشکلات بیشماری مواجه میشوند به ویژه در جامعه نمی توانند بر مشکلات خود غلبه کنند و تصمیم گیری های درستی داشته باشند زیرا این دسته از کودکان فکر می کنند هیچ کاری را درست انجام نمی بدهند و با مشکل مواجه میشوند.

قدرت روحی از سوی خیلی از روانشناسان مورد توجه میباشد زیرا کودک را پویا و با اعتماد به نفس بار می آورد متاسفانه در این دسته از کودکان این گونه رفتارها کمتر به چشم می خورند.

برای رفتار صحیح با کودکان چکار کنیم؟

آنچه از عوارض آزار کودکان با سرزنش نمودن گفتیم به شما یاد میدهد میبایست با کودکان با احترام صحبت نمایید. مؤثرترین روش برای درک کودکان، گذاشتن خود به جای آن هاست. تصور نمایید چیزی را در خانه ریخته اید و همسرتان بر سر شما فریاد می کشد و با فحش و ناسزا تحقیرتان میکند. به شما می گوید دست و پا چلفتی هستید. این رفتار او به شما چه حسی را القا می کند؟

حالا آن که روحیه کودکان لطیف تر از بزرگسالان میباشد و شیوه تربیت در کودکی بر روی شخصیت بزرگسالی تاثیر زیادی می گذارد. اگر می خواهید نسلی با روان سالم در جامعه زندگی بکند، از تحقیر فرزندان خود پرهیز نمایید.

توجه به نقاط مثبت در هنگام تذکر دادن به جای سرزنش نمودن

فرزند شما پایان وجودش را امواج منفی فرا نگرفته میباشد بلکه او خصوصیات پسندیده و مثبتی هم دارد که شما میتوانید آنان را مد پیشنهاد قرار بدهید. پس عینک بدبینی را از چشم خود در بیاورید و در هنگام تذکر دادن در اول به نقاط مثبت او اشاره نمایید و او را تشویق نمایید و بعد از آن عیب او را بیان نمایید و در آخر انتظارات خودتان را بیان نمایید که شیوا ترین روش میباشد و تاثیر گذاری خوبی دارد.

آثار مخرب سرزنش کودکان

آثار مخرب سرزنش کودکان

 

کلمات شما حامل انرژی مثبت و منفی هستند، در انتخاب کلمات خود دقیق باشید تا جوی آهسته در محیط خانواده داشته باشید، سرزنش نمودن انرژی منفی به همراه دارد ولی تمجید نمودن شایسته انرژی مثبت دارد.

سرویس خواب کودک و نوجوان آپادانا

برای راحتی نوزاد ، کودک و نوجوان خود ، همچنین احساس آرامش و تمرکز برای آنها بایستی به کیفیت خواب و دکوراسیون اتاق آنها نیز اهمیت دهید سایت آپادانا کودک (معرفی و خرید سرویس خواب نوزاد ، سرویس خواب کودک ، سرویس خواب نوجوان دخترانه و پسرانه – سرویس سیسمونیتخت خواب نوزاد) شما را در این امر یاری میکند.

مطالب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
    • تصویر
    • شناسۀ محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • موجودی
    • دسترسی
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • وزن
    • اندازه
    • اطلاعات اضافی
    برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
    مقایسه

    منو اصلی